Oldalak

2011. április 9., szombat

Textilfestés természetes anyagokkal - kávé

Tegnap délután Zelnice leírása alapján kipróbáltam a kávéval való textilfestést. Körülbelül 5 liter vízhez tettem 450 g kávézaccot, és elkezdtem melegíteni. Megközelítőleg 10 perc után ért az első komolyabb meglepetés. A nagymamám ezeréves, már nem használt edényei közül gondosan kiválasztott 8 literes fazékról ugyanis ekkor derült ki, hogy (bár Mama váltig állította az ellenkezőjét) mégiscsak lukas. Szép lassan csepegett a barna lé a tűzhelyre. Gyors fejszámolás után rájöttem, hogy akármilyen lassan is csepeg, ebben az edényben bizony nem bírná ki az egyórás melegítést. Kénytelen voltam a konyhai levesfőző fazekat befogni a folytatáshoz, mégsem hagyhattam kárba veszni a nehezen megszerzett kávézaccot. Ezek után a barna lé szép lassan főtt tovább, kávéhoz hasonló illat járta be a házat. 


Az első óra letelte után, lekapcsoltam a gázt, hagytam állni másfél órát, majd leszűrtem. Itt ért a második meglepetés. Nem szoktam kávét főzni, csak instant kávét. Valami érthetetlen oknál fogva abban a hiszemben voltam eddig, hogy ha nem is az egész, de a kávézacc nagy része feloldódik a főzés hatására. Hát nem így történt. Sűrű lukú szűrőből, csak kettő van itthon. Egy, ami kizárólagosan a húsleveshez szükséges, és egy elég keskeny átmérőjű. A kicsit fogtam, meg is szenvedtem vele, mire leszűrtem az 5 liter levet, mert a kis szűrő folyamatosan eldugult. Mire végeztem a művelettel, addigra a járólap is átalakult barna pöttyös mintázatúvá. 


Szűrés után visszatettem a festőlevet a tűzre, és beletettem a beáztatott textileket. Fél méter lenvásznat, egy darabka lepedővásznat, egy kis darab csipkét, valamint egy pirinyó gombolyag gyapjúfonalat. Amíg „főztem” az anyagokat, sikerült a konyhát is visszaállítanom az eredeti állapotába. Egy óra elteltével ismét lekapcsoltam a gázt, és csak vártam, vártam, vártam. Egészen addig amíg elfogyott a türelmem, és kivettem az anyagokat a festőléből. Először azt hittem, hogy a vásznakat a sűrű mozgatás ellenére is foltosan fogta meg a festék, de öblités és szárítás után végül homogén színű textileket kaptam. Teljesen meg vagyok velük elégedve. Legjobban a fonal színe tetszik. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése